سال جهش تولید با مشارکت مردم شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۳۹۴/۰۳/۲۳
شهردارخوب ، شهروند خوب، شهرخوب (بخش دوم)
شهردارخوب ، شهروند خوب، شهرخوب (بخش دوم)  شهردارخوب ، شهروند خوب، شهرخوب (بخش دوم)
شهر خوب همانند کالبد و جسمی خوب است که از لحاظ قامت و استیل به غایت زیباست همه اعضا وجوارح از جمله سر و مغز ، قلب و....در جایگاه خود قرار دارند و هیچ نقصی در اعضا دیده نمی شود کار خود را با دقت انجام می دهند .
هیچکدام از اعضا در کار یکدیگر دخالت نمی کنند چون توان انجام آن وظیفه خاص را ندارند مثلا چشم نمی تواند کار گوش را انجام دهد اما با همدیگر در تعامل هستند تا کالبد (جسم) به هدف اصلی خود که حفظ بقا و حیات است برسد .
 لازمه رشد جسم توجه به همه اعضا در کنار یکدیگر است .
حال تصور کنید این شهر که در حکم جسم است اعضایش که شامل مساجد ، شبکه های بهداشت ، آموزش و پرورش ، محیط زیست ، حمل ونقل ، پارک ها وفضای سبز، مراکز خرید و....در کنار هم در این شهر وجود دارند  و همه این موارد بستر لازم را برای شکل گیری یک فرهنگ خوب فراهم می آورند که بدون وجود یکی از این موارد برای خدمات رسانی به شهروندان شهر مشکلاتی بوجود خواهد آمد .
همانطور که روح غنی برای تکامل  جسم لازم است فرهنگ غنی  نیز برای شهرخوب لازم است . شهر بدون فرهنگ مانند جسم بدون روح است وجسم بدون روح مرده ای بیش نیست .
بعضی از این اعضا در جسم کارشان در جایگاه خود مهم است اما حیاتی نیست اما بعضی از اعضا برای ادامه حیات  جسم حتما بایستی وجود داشته باشند مثل مغز در بدن که اگر با کوچک ترین نقصی مواجه شود اعمال کل بدن مختل خواهد شد.
از این رو برای شکل گیری یک شهر خوب با ویژگی های کالبدی و فرهنگی غنی نیاز به یک سازمان مهم  همچون شهرداری است که آن هم با وجود مدیریتی خوب که همان شهردار خوب است و در شهر نقش مغز در بدن را دارد معنا پیدا می کند .
حال تصور کنید اگر این مغز سالم و منظم باشد ، فکور و توان مدیریت زمان و مکان را داشته باشد ، خلاق باشد ،انعطاف پذیر باشد ، جسارت داشته باشد ، به موقع به عضومتخصص فرمان دهد و....چه اتفاقی خواهد افتاد مسلما بدن با کیفیت بیشتر و بهتری به حیات خود ادامه خواهد داد . نقش شهردار در شهر وشهرداری نیز چنین است .
در ابتدا باید بدانیم شهردار خوب را شورای خوب انتخاب می  کند. اگر مقدمات لازم برای تشکیل شورای خوب طی شده باشد محصول کارهمان شهردار کارآمد و تاثیرگذار است.
شهردار کسى است که خود منتخب افراد منتخب مردم یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رایى که مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى دهند، به دست مى آورد.
شهردارلازم است پیش از انتخاب شدن تصور درستی از وضع مطلوب وشناخت کاملی از وضع موجودداشته به چگونگی پرکردن شکاف میان وضع موجود و وضع مطلوب آگاه باشد .
 در شهر سکونت داشته باشد و با مشکلات ونارسایی های شهر آشنا باشد .
از قانون و به ویژه قانون شهرداری ها و شوراها آگاهی داشته باشد.
قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی را بشناسد به آن احترام بگذارد و شهروندان را به آن آشنا  کند .
استفاده از نیروى متخصص  و کارآمد در پست های مهم شهرداری .
 شایسته سالار باشد .
شهر را به اندازه خانه خود کوچک کند نیازهایش را بشناسد ، اولویت بندی کند و بدان رسیدگی کند .
سطوح مدیریتی را از پایین به بالا طی کرده باشد و در کارنامه حرفه ای خود، پرداختن به امور تخصصی مربوط به شهر وشهرداری و برنامه ریزی به چشم بخورد.
حسن شهرت داشته باشد.  این ویژگی موجب جلب اعتماد مردم به شورا و شهردار می شود ، به گونه ا ی که در برنامه ها با او همکاری می کنند.
روحیه مشارکت پذیری داشته باشد؛ یعنی آگاه باشد که به تنهایی نمی تواند شهر را اداره کند.
شناخت کمبودها ، نیازها و نارسایى هاى فرهنگى در شهر را مهم بشمارد .
با کارآفرینی آمار تکدی گری را به حداقل برساند .
تولید ثروت بکند . "حضرت علی(ع)در پیامش به مالک اشتر، زمانیکه استاندار وادی مصر شده بود می نویسد؛ ازمردم خیلی عوارض نگیرید، بکوشید تولید ثروت کنید و شرایطی فراهم آورید که مردم ثروتمند شوند، اگر چنین شرایطی به وجود آید و مردم ثروتمند شوند، خودشان در هزینه های اداره شهرکمک می کنند."
در مقام مدیر اجرایی شهر ریسک پذیر باشد.
نگرش عدالت مدار و فراگیر به امور و فراهم ساختن امکان بهره مندی یکسان شهروندان از خدمات مطلوب.
در عصر تغییرات سریع محیطى، سیاسى، اجتماعى و فن شناختى که جوامع سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است ، هنجارها و روش هاى سنتى اداره امور مورد تردید وتجدید نظر قرار دهد .
ضمن تعامل سازنده با مردم و شورا لازم است که با مدیریت سیاسی شهر، بخش، شهرستان، استان و حتی در سطوح ملی و بین المللی ارتباط داشته باشد.
با در نظر گرفتن بوم محیط از اقدامات موفق ملی و فراملی در حوزه شهری الگو بگیرد .
کارکنان مجموعه را از لحاظ در آمدی در شرایط مطلوبی قراردهد به گونه ای که تمایلی به رشوه گرفتن و شغل دوم نداشته باشند .
با در نظر گرفتن بسته های تشویقی درجه حساسیت کارکنان مجموعه را به امور محوله افزایش دهد .
به ایجاد ساختمان های استاندارد برای زندگی توجه کند .
قدرت پیش بینی امور را داشته باشد و قبل از نیاز به یک مورد خاص آن را شناسایی کند و در حل آن کوشا باشد .
در شهر، میزان اماکن عمومی مانند پارک، کتابخانه، اماکن ورزشی  و....  را افزایش دهد .
با برپایی همایش های متنوع و متعدد آگاهی و شعور فرهنگی و اجتماعی مردم را بالا ببرد .
امید به زندگی و طول عمر جمعیت شهروندان را با رفاه و آسایش و آرامش  افزایش دهد .
اخلاق مبارزه با تملق وچاپلوسی را ترویج دهد .
فرهنگ های پسندیده از جمله فرهنگ ورزش کردن ، دوچرخه سواری ، مطالعه ، کتاب هدیه دادن ، کمک کردن ، حساس بودن در برابر مسایل شهری و فرهنگ آپارتمان نشینی را ترویج دهد .
بدون عنوان و بصورت گمنام بین مردم برود ، مشکلات آن ها را از نزدیک ببیند ، لمس کند و سعی در رفع آن نارسایی ها داشته باشد .
مهمترین کار این است که بکوشد تا خود را محبوب خداى تعالى قرار دهد .
 


مطالب مرتبط