سال جهش تولید با مشارکت مردم شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۳۹۵/۰۵/۲۱
برگزاری جلسه بررسی علل آتش سوزی در شهرک صنعتی شهر پرند
برگزاری جلسه بررسی علل آتش سوزی در شهرک صنعتی شهر پرند جلسه بررسی علل آتش سوزی شرکت آوا پلاس که در شهرک صنعتی پرند دچار حریق شد، ظهر روز سه شنبه 19 مرداد ماه در سالن شهید احمدی روشن شهرداری پرند برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری پرند، جلسۀ تجزیه، تحلیل و بررسی علل آتش سوزی در شهرک صنعتی شهر پرند با حضور مهندس خاتم کریمی کارشناس و رئیس کارگروه امداد و نجات استانداری تهران، حبیب اختری رئیس شورای اسلامی شهر پرند، لغوی مدیر عامل اورژانس شهرستان رباط کریم، زرین خامه رئیس آتش نشانی شهرک صنعتی شهر پرند، مرتضوی رئیس شرکت آوا پلاس شهرک صنعتی شهر پرند، پژمان ملکی مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهر پرند و روح اله حسنی معاونت فرهنگی و اجتماعی و دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری پرند برگزار شد.
زرین خامه رئیس آتش نشانی شهرک صنعتی شهر پرند با اعلام اینکه این سازمان از لحاظ آب در مضیقه می باشد عنوان کرد:  حادثه حریق شرکت آوا پلاس در ساعت 17:18 به این سازمان اطلاع داد شد و نیروهای آتش نشان دو دقیقه بعد در محل حادثه حاضر بودند. در فیلمی که از طریق دوربین شرکت همجوار گرفته شده مشهود است که حریق در ساعت 17:10 آغاز و کم کم تبدیل به شعله شده است. متاسفانه به دلیل حفاری و ساخت و ساز در محوطه کارخانه، درهای ایمنی که محل تردد ماشین های امداد و نجات و آتش نشانی است، مسدود بود و همین امر عملیات اطفاء حریق را با مشکل روبرو کرد. شدت آتش سوزی به حدی بود که ماشین ایسوزو آتش نشانی دچار خسارت شدید می شود.
زرین خامه در ادامه افزود: هر واحد صنعتی که در شهرک صنعتی تاسیس می شود می بایست مجوز کار بگیرد و ساختار آن واحد از نظر ایمنی به تایید سازمان آتش نشانی برسد که واحد صنعتی آوا پلاس متاسفانه در این زمینه هیچ اقدامی نکرده بود و این واحد از سوی کارشناس آتش نشانی مورد بازدید قرار نگرفته بود.
خاتم کریمی کارشناس و رئیس کارگروه امداد و نجات استانداری تهران با تاکید بر اینکه بزرگترین ضعف در شهرک های صنعتی شهرهای جدید عدم زیرساخت و بارگذاری امنیتی مسکونی و صنعتی است، تصریح کرد: نیروهای خدمات رسان مثل آتش نشانی باید یک برنامه ی مدون و عملیاتی داشته باشند و کمبودها و نیازهای موجود خود را اعلام نمایند تا قبل از بروز هر حادثه و مشکلی به این درخواست ها ترتیب اثر داده شود و مشکلات مشابه به وجود نیاید.
حبیب اختری رئیس شورای اسلامی شهر پرند نیز عنوان کرد: باید تدابیری اتخاذ گردد که ستاد مدیریت بحران قبل از بروز حوادث غیر مترقبه و در زمینه های مختلف از جمله آتش سوزی، زلزله، سیل و ... راهکارهای ویژه در قالب کارگروه هایی پیش بینی شود و در صورت وجود هر نوع کمبودی جهت ارائه خدمات ویژه در زمان بروز چنین حوادثی، نواقص و کمبودها مرتفع گردد.
 
پژمان ملکی مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهر پرند نیز در ادامه ضمن تشریح اقدامات این واحد در زمان حادثه اعلام کرد: این حادثه در ساعت 17:27 دقیقه به پایگاه اطلاع رسانی ایستگاه آتش نشانی اعلام شد و نیروهای آتش نشان بلافاصله با تمامی تجهیزات موجود ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند و به کمک نیروهای آتش نشان شهرک صنعتی پرند شتافتند. وقتی که شدت حادثه رویت شد بی درنگ با ایستگاه های شهرهای اقماری جهت اعزام به شهرک صنعتی تماس برقرار شد و ایستگاه های رباط کریم، نصیر شهر، گلستان، اسلامشهر و همچنین ایستگاه های 16، 12 و 59 تهران هم به محل حادثه آمدند.
کارشناس و رئیس کارگروه امداد و نجات استانداری تهران با اشاره به اینکه واحد صنعتی آوا پلاس می بایست بیمه ی خود را تمدید می کرد اظهار داشت: یکی از مصوبات جلسه ی امروز این خواهد بود که باید ادارۀ صنعت، معدن و تجارت شهرستان رباط کریم و شرکت شهرک های صنعتی نسبت به اطلاع رسانی برای پوشش بیمه ای واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک های صنعتی در کل شهرستان اقدام نماید تا در صورت بروز چنین حوادثی تولیدکنندگان کمتر متضرر شوند.
به گفته این کارشناس یکی دیگر از مصوبات جلسه دیروز این بود که شرکت شهرک های صنعتی پرند نسبت به بروزرسانی تجهیزات، امکانات و تدوین برنامه ی عملیاتی در حوزه پیشگیری اقدامات لازم را انجام دهد که این امر در مرحله ی بعدی توسط ستاد مدیریت بحران استان مورد بازدید قرار خواهد گرفت و در صورت عدم اقدام بهینه با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.
خاتم کریمی  ضمن اشاره به آتش سوزی در شهرک صنعتی پرند اذعان داشت: باید در اساسنامۀ شرکت شهرک صنعتی شهر پرند پیش بینی شود که در صورت بروز حوادث غیر مترقبه، سازمان آتش نشانی شهرک صنعتی پرند بتواند از حریم ایمنی واحدهای صنعتی همجوار جهت اطفاء حریق استفاده نماید.
وی در ادامه افزود: واحد آتش نشانی شهرک صنعتی پرند می بایست بازدیدها، کنترل ها و اخطاریه های دوره ای از واحدهای صنعتی را به عمل آورد.
در پایان این جلسه کارشناس و رئیس کارگروه امداد و نجات استانداری تهران خاطر نشان کرد: یکی از درخواست های ما از شهرداریها این است که دوره های آموزشی در زمینه هایی چون مدیریت شهری در مواجهه با بلایای طبیعی، مستندسازی حوادث و بحران های طبیعی، آشنایی با اصول و مبانی مدیریت بحران و ... را در بین نیروهای خود برگزار کنند.
 

 
 
 
 
 


مطالب مرتبط