سال جهش تولید با مشارکت مردم شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۳۹۵/۰۸/۱۵
فرهنگ مانند ریلی است که دیگر پدیده های جامعه مانند اقتصاد، سیاست و... از آن عبور می کند.
فرهنگ مانند ریلی است که دیگر پدیده های جامعه مانند اقتصاد، سیاست و... از آن عبور می کند. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری پرند:
فرهنگ مانند ریلی است که دیگر پدیده های جامعه مانند اقتصاد، سیاست و... از آن عبور می کند.
همزمان با روز فرهنگ عمومی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری پرند با تاکید بر اهمیت این روز اظهار کرد: فرهنگ مانند ریلی است که دیگر پدیده های جامعه مانند اقتصاد، سیاست و ... از آن عبور می کند. بنابراین اگر زیبایی های اخلاق در جامعه جلوه گر شود، فرهنگ عمومی زیبا می شود؛ پس تبیین درست رسانه ها در سه مقوله عقلانیت، اخلاق، قانون، پایه های فرهنگ عمومی را مستحکم خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی شهرداری پرند، روح اله حسنی ضمن گرامیداشت روز فرهنگ عمومی با اشاره به لزوم برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی شده در این زمینه، تصریح کرد: فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه است. فرهنگ راهنمای اعمال انسانها و معرف جهان بینی‌های آنها در زندگی است. فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزشها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.
وی با اشاره به اهداف کلی برنامه‌های روز فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی یکی از اهدافی است که به همین مناسبت در نظر گرفته‌ایم. همچنین ارتقاء شناخت مردم در زمینه دستاوردهای انقلاب اسلامی و گسترش و تقویت خوداتکایی و خودباوری و عزت ملی از اهداف دیگر برنامه های فرهنگی شهرداری است.     
 وی در توضیح بیشتر فرهنگ عمومی، مولفه‌های هفت‌گانه فرهنگ از جمله هنجارها، نمادها، نقش‌ها، بینش‌ها، ارزش‌ها، علوم و فنون و ساختارها را نام برد و به نوع پوشش انسان، نوع غذاخوردن، اجرای کارهای ساخت ‌و ساز، حضور در جامعه، روابط اجتماعی و خانوادگی و شخصیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: سبک زندگی بشر بخشی از فرهنگ عمومی است که در بعد ظاهری مطرح است، لذا فرهنگ عمومی مولفه‌ ای از فرهنگ است که اثرگذاری آن عمومی و فراگیر است.
حسنی در پایان افزود: تغییر در باورهای فردی و اجتماعی، مشارکت مردم و استفاده از توان و ظرفیت‌های نخبگان و صاحب‌نظران، بهره‌مندی از پتانسیل سازمان‌های مردم‌نهاد، نگاه جدی به مقوله فرهنگ و درک عمیق آن با بررسی تمامی ابعاد از جمله اصول کلی اصلاح فرهنگ عمومی در جامعه است.


مطالب مرتبط